دانلود پروژه بررسی نقش طرح واره ­های ناسازگار اولیه در پیش ­بینی رفتارهای پرخطر دانش آموزان

دانلود پروژه بررسی نقش طرح واره ­های ناسازگار اولیه در پیش ­بینی رفتارهای پرخطر دانش آموزان

دانلود پروژه بررسی نقش طرح واره ­های ناسازگار اولیه در پیش ­بینی رفتارهای پرخطر دانش آموزان

طرحواره های ناسازگار به عنوان زیرساخت های شناختی منجر به تشکیل باورهای غیرمنطقی می شوند هنگامی که طرحواره­های ناسازگار اولیه فعال می­شوند سطوحی از هیجان منتشر می­شود و مستقیم یا غیرمستقیم منجر به اشکال مختلفی از آشفتگی­های روان شناختی نظیر افسردگی، اضطراب، عدم توانایی شغلی، سوء مصرف مواد، تعارضات بین فردی و مانند آن می­شود با توجه به مطالب فوق پژوهش حاضر در نظر دارد به خاطر گستردگی و ارتباط نزدیکی که بین طرحواره های ناسازگار اولیه و رفتارهای پرخطر وجود دارد به طور جامع این دو متغیر را در رابطه با هم مورد بررسی قرار دهد.

نمونه تحقیق ۴۱۵ دانش آموز مقاطع سوم متوسطه و پیش دانشگاهی شهرستان فریمان (۲۰۴پسر، ۲۱۱دختر)را دربر می گیرد که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند.برای سنجش خطر پذیری از مقیاس خطرپذیری محقق ساخته(رجایی،شفیعی،۱۳۹۱) و برای سنجش طرحواره ناسازگار اولیه از پرسشنامه کوتاه طرحواره یانگ استفاده شد.

نتایج نشان می دهد رابطه مثبت و معناداری بین مؤلفه های طرحواره  ناسازگار اولیه با رفتارهای پرخطر وجود دارد.همچنین مؤلفه های آسیب پذیری از بیماری(۲۶/۰)،محرومیت هیجانی(۳۳/۰)،وابستگی عاطفی (۳۶/۰)،استحقاق/بزرگ منشی(۳۹/۰)،خویشتن­داری(۴/۰) و معیار سرسختانه(۴۱/۰) بیشترین واریانس رفتارهای پرخطر را در دانش آموزان تبیین می سازد.

کلیدواژه: طرحواره ناسازگار اولیه،رفتارهای پرخطر

تگ(برچسب): , , ,

دیگر محصولات مرتبط با این محصول: